Skip to main content
10 maja 2021 / Porady rodziców

Edukacja zdalna – Jak skutecznie zmotywować dziecko do nauki?

Anna Gawlik Psycholog, neurologopeda, familiolog

Ponad rok temu z dużym przytupem do rodzinnej codzienności wkroczyła wirtualna rzeczywistość: praca i nauczanie zdalne. Podczas rodzicielskich konsultacji w moim gabinecie coraz częściej pojawiał się temat: jak przetrwać ten czas? Rodzice szukali sposobów wsparcia swoich pociech i siebie samych.

Padające coraz częściej z ust dzieci słowa: „Nie dam rady”, „Nie chce mi się”, „To jest nudne”, „To jest głupie” to sygnał, że konieczne jest wsparcie i przeorganizowanie strategii uczenia się. Jak się do tego zabrać?

Jak skutecznie zmotywować dziecko do nauki zdalnej?

1. Zrozum perspektywę dziecka.
Wysłuchaj i zauważ emocje oraz trudności dziecka. Nazwij je. Doceń dziecięcy wysiłek. Zapewnij o tym, że nie jest samo. Powiedz: „To jest ok, że tak się czujesz”. Znormalizuj temat pracy online – opowiedz, co Tobie sprawia trudność w pracy zdalnej.

2. Daj realne wsparcie.
Zaobserwuj, co wspiera dziecko. Ustalcie program dnia. Porozmawiajcie o tym, co mu przeszkadza i czego potrzebuje, żeby było mu łatwiej.
Dzień wcześniej przygotujcie potrzebne przybory: zeszyty, książki, piórnik, ładowarki, kamerkę, mikrofon – wszystko, co niezbędne. Zatemperujcie ołówek i kredki. Zadbaj o to, żeby bateria w laptopie była pełna. Rano przygotuj posiłek dla dziecka, bo w trakcie przerwy nie zdąży wszystkiego zorganizować. Zainwestuj w dobrej jakości słuchawki, które skutecznie wytłumią dźwięki otoczenia. Zatroszcz się o komfort i poczucie bezpieczeństwa dziecka.

3. Zdejmij presję. Stawiaj realne wymagania.
Daj dziecku odczuć, że oceny nie są najważniejsze. Najważniejsze jest to, by działało na miarę swoich możliwości. Postaw na relację. Za 10 lat nikt z Was nie będzie pamiętał jaką ocenę dostało, za to dziecko zapamięta jak zachował się rodzic. Czy dał wsparcie: „Napisałeś najlepiej jak potrafisz” czy też zganił: „4? A dlaczego nie 5?”.Nie porównuj z innymi dziećmi. Stawiaj wymagania adekwatnie do realnych możliwości dziecka.Im mniejsza presja i lepiej dostosowane do dziecka wymagania, tym większe poczucie własnej wartości i sprawstwa oraz lepsza chęć do działania.

4. Zadbaj o „kubeczek zasobów”.
Na efektywność nauki istotnie wpływa poziom zaspokojenia podstawowych potrzeb fizjologicznych i emocjonalnych. W psychologii mówimy o tym, że każdy z nas posiada swój „kubek zasobów”. Kubek ten napełniony dobrami emocjonalnymi (poczuciem bycia kochanym, akceptowanym, szanowanym, bezpiecznym) oraz fizjologicznymi (uczucie sytości, nawodnienia, wypoczęcia, dobrego zdrowia) znacząco wpływa na nastrój oraz funkcjonowanie poznawcze dziecka. W ten sposób dbamy o prawidłową koncentrację uwagi, pamięć, myślenie logiczne i gotowość do zdobywania nowych informacji.

5. Zatroszcz się o higienę pracy i nauki.
Zorganizuj dziecku korzystną przestrzeń:
– ogranicz rozpraszacze (wyłącz tv/radio grające w tle, zadbaj o ciszę),
– przygotuj schludne stanowisko pracy (schowaj niepotrzebne gadżety),
– wietrz pomieszczenie, w którym dziecko się uczy,
– przygotuj zdrowe posiłki i wodę w zasięgu ręki dziecka,
– zaproponuj, by w trakcie przerw między lekcjami wyszło z pomieszczenia, w którym się uczy, poruszało się,
– dopilnuj, by po czasie ekranowym dziecko nadrobiło aktywność ruchową, najlepiej na świeżym powietrzu (spacer, rolki, rower, plac zabaw).

6. Pokaż dziecku, że nauka może być atrakcyjna (aktywne metody uczenia się).

MAPA MYŚLI
Rozrysujcie na kartce interesujące Was zagadnienie.

NAUKA PRZEZ DOŚWIADCZENIE
Najnowsze badania neurorozwojowe potwierdzają, że najlepiej uczymy się poprzez doświadczenie, przeżywając emocje. Zamiast wkuwać regułki na pamięć, obejrzyjcie film dokumentalny, pokażcie dane zjawisko, przeczytajcie artykuł, podyskutujcie. Pomóżcie dziecku złapać kontekst zagadnienia, doświadczyć, zrozumieć, by następnie uzupełnić wiedzę o wymogi podstawy programowej.

NAUKA PRZEZ ZABAWĘ (dot. przedszkolaków i dzieci z kl. 1-3)
Motywacji do nauki sprzyja atrakcyjność zajęć: świetnie sprawdzają się ćwiczenia w ruchu, z wykorzystaniem gier edukacyjnych i zabaw tematycznych. W przypadku przedszkolaków skup się na minimum – ta grupa wiekowa potrzebuje przede wszystkim aktywności fizycznej i zabawy.

7. Przemyśl priorytety. Odpuść sobie i dziecku. Najpierw relacja, potem edukacja.
To trudny czas dla wszystkich, małych i dużych. Znalezienie czasu i energii jest wyzwaniem. Odbywa się kosztem rodzicielskiego odpoczynku, skutkuje brakiem czasu na zaopiekowanie własnych potrzeb. Wybierzcie te strategie, które są Wam najbardziej potrzebne.

Anna Gawlik Psycholog, neurologopeda, familiolog

Z wykształcenia psycholog, neurologopeda, familiolog, praktyk metody Kids Skills i terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. Swoją wiedzą dzieli się prowadząc na Instagramie i Facebooku profil Językiem Emocji. Na co dzień pracuje z rodzicami i dziećmi, a prywatnie jest szczęśliwą żoną i mamą.